Log ind

Ernæring » Alt om OMAD (“One Meal A Day”)

Alt om OMAD (“One Meal A Day”)

Skrevet af:  
#image_title
Foto: Edgar Castrejon

OMAD står for ’One Meal A Day’. Som navnet på kosten antyder går det grundlæggende ud på at spise én gang om dagen. Typisk om aftenen.

Der er mange grupper af mennesker OMAD ikke bør følges af. Du bør tale med din læge før du lægger din kost om. Når det er sagt, kan OMAD have mange fordele.


Hvad er OMAD?

OMAD kan ikke betegnes som en ”diæt” eller ”kost” da den ikke kræver at du spiser – eller ikke spiser – bestemte fødevare. 

I stedet betyder OMAD blot, at du faster i 23 timer og spiser ét måltid, én gang om dagen.

Du undrer dig måske over hvordan det kan være sundt, men det kan blive mindre mindre mystisk hvis vi lige skruer tiden tilbage. Vi mennesker (Homo Sapiens) har eksisteret i omtrent 200.000 år. Det er kun indenfor de seneste par hundrede år at vi er begyndt at spise hver dag, ja for ikke at tale om 3-6 gange om dagen.

OMAD eller andre typer-fasting, såsom intermittent fasting, er altså ikke uvant for vores krop. Det er naturligt og kan give os en masse fordele.

Fordele:

  1. Forbedre din fordøjelse
  2. Forbedre dit immunsystem
  3. Booster Autofagi (kroppens affaldssortering)
  4. Forbedre sundheden af din hud (pga. autofagi)
  5. Forbedre dit humør (pga. lavt dit lave blodsukker)
  6. Forbedre dit fokus og mentale tilstand
  7. Forbedre din inflammation
  8. Det kan sænke dit blodtryk (pga. lave insulin niveauer)
  9. Studier viser, at mus der følger OMAD diæten
  10. En god kur mod ”brainfog”
  11. Du forbrænder fedt hurtigere

Sult på OMAD

Efter du har praktiseret OMAD et par dage vil du opleve at du bliver mindre sulten i den fastende periode – det bliver altså nemmere. Det er der flere grunde til. Jeg vil forsøge at gøre det kort:

Når du faster vil fraværelsen af insulin tænde for en fedt forbrændende mekanisme (lipolysis), der grundlæggende fungerer ved at bruge fedt som brændstof. Dét, sammenfattet med en reduktion af det appetit regulerende hormon (ghrelin) sænker din appetit.

Spis om aftenen

Hvis du har for meget lidt sukker i blodet, men meget insulin, vil du opleve at du har lyst til sukker. Omvendt, hvis du har lidt insulin i blodet, som du vil have imens du faster, vil du opleve at du ikke har lyst til sukker på samme måde. Efter du har spist dit eneste måltid på OMAD vil dit blodsukker stige. Når blodsukkeret stiger, vil der udskilles insulin og du vil muligvis få lyst til sukker resten af dagen. Det er en af grundene til, at det anbefales at spise dit måltid om aftenen så du ikke går og er sulten hele dagen – det kan du i stedet sove væk indtil kroppen går i faste-mode igen.

OMAD På bekostning af muskelmassen

Spiser du én gang om dagen vil det gå ud over din muskelmasse. Det er ikke fordi musklernes protein syntese (Hypertrofi) ikke kan finde sted, men blot fordi man får for lidt protein.

Husk på: Optimal hypertrofi kræver at du indtager 2g protein/kg kropsvægt. Det kan være svært at få ind på ét måltid.

Eksempel: Jeg ved selv 82kg, altså skal jeg indtage 82×2 = 164g protein. I et kyllingebryst er der omtrent 27g protein pr. 100g. Hvis jeg skulle spise mit daglige indtag af protein, ville det svarer til 600g kylling, ved siden af de øvrige fødevarer. Sidestillet er der selvføglig også spørgsmålet om hvor meget protein man reelt kan optage på ét måltid.  

For at optimere opbyggelse af muskelmasse viste et studie, at der skal minimum skal indtages 0.4g protein/kg/måltid, spredt ud over fire måltider. Dette svarer til i minimum 1.6kg. Den øvre grænse bør være 2.2g protein/kg/dag. (1)

OMAD er godt, men 2MAD er bedre

Nu taler jeg fra personlig erfaring, samt erfaring fra andre, der har praktiseret OMAD.

OMAD Fungerer supergodt, specielt på koncentrationen i løbet af en arbejdsdag, men du taber dig hurtigt – for hurtigt. På OMAD er det svært at indtage alle de kalorier du har brug for. Det selvfølgelig en god ting hvis du forsøger at tabe dig, men du går samtidig også glip af en masse næringsstoffer da din mave har svært ved at fordøje et så stort måltid ad gangen. Derfor er det min erfaring at 2MAD (”2 Meals A Day”) være et endnu mere effektivt værktøj – også når det kommer til vægttab.

Jeg spiser selv to måltider om dagen. Ét kl. 14:00 eller 17:00 (afhængigt af min kalender) og et senere kl 18:00 – 20:00.

Vurder post

SENESTE

Nyhedsbrev