Healthgenie

Heart Rate varibility (HRV) er et mål for hvor lang tid der er imellem hvert hjerteslag.

Hvis vi kigger på et hjerte, der slår 60 gange i minuttet, ville man måske tænke at det slog én gang, hvert sekund. Men I realiteten varierer tiden imellem hvert slag en del. Det ene slag kan eksempelvis tage 0,95 sekunder, og det andet slag kan tage1,05 sekunder, hvilket svarer til en tidsforskel på 0,1 sekunder.

En højere forskel i HRV er et udtryk for, at vores autonome nervesystem er sundt, og i balance – og det er godt for vores kardiovaskulære system (1)

HRV og det autonome nervesystem

Vores autonome nervesystem er det system, der styrer vores blodtryk, kropstemperatur o.l. Altså, alle de funktioner, der reguleres automatisk.

Det autonome nervesystem er yderligere opdelt i to systemer. Det parasympatiske nervesystem og det sympatiske nervesystem.

Det parasympatiske nervesystem regulerer bl.a. fordøjelsen, får håret til at gro og sørger overordnet set for at kroppen restituerer. Systemet får hjertet til at pumpe langsommere.

Det sympatiske nervesystem regulerer bl.a. kroppen når man træner, eller kroppen er under stress. Systemet kaldes oftest, for “fight or flight” systemet, og det får hjertet til at pumpe hurtigere.

Heart Rate variabilitet, altså tidsforskellen imellem hjerteslagene, kommer fra disse to systemer, som kæmper om at slå hhv. langsommere og hurtigere.

HRV som udtryk for sundhed

Når kroppen har en stor forskel i HRV, betyder det at kroppen modtager inputs fra begge systemer. Det er et godt tegn på at nervesystemet er i balance og er klar til at omstille sig.

Hvis HRV er lav, betyder det at et af systemer er dominerende. Det vil typiske være det sympatiske nervesystem. Der er selvfølgelig tidspunkter hvor det er godt, såsom under løb eller styrketræning, hvor kroppen skal sende energi til musklerne frem for at fokusere på fordøjelsen. Omvendt er det ikke godt hvis det sympatiske nervesystem bliver ved med at være dominerende når kroppen skal restituere.

Hvad er et normalt HRV-niveau?

Pulsvariation svinger meget i løbet af dagen, fra den ene dag til den anden, og fra den ene person til den anden. Yngre mennesker har en tendens til at have højere HRV end ældre mennesker, og mænd har ofte lidt højere HRV end kvinder. Eliteatleter har normalt større pulsvariabilitet end os andre, og inden for den delgruppe har udholdenhedsatleter regelmæssigt højere HRV end atleter, der dyrker styrketræning.

Hvis du har brug for en vurder på om din egen HRV skal du kontakte din læge. Der er mange parametre, der spiller ind.

Elitehrv har skrevet en fremragende artikel, der undersøge deres brugeres HRV niveauer.

5/5 - (1 vote)

ANNONCE

Nyhedsbrev