Log ind

Fitness » Alt du skal vide om Heart Rate Varibility (HRV)

Alt du skal vide om Heart Rate Varibility (HRV)

Hvad er dit HRV-niveau? Og hvad er det, og hvad gør det godt for? Det kan du læse med om her og blive meget klogere på.
Skrevet af:  
HRV

Heart Rate Varibility (HRV) er et mål for, hvor lang tid der er mellem hvert hjerteslag.

Hvis man tager udgangspunkt i et hjerte, der slår 60 gange i minuttet, vil man måske tænke, at det slog én gang hvert sekund. Men i realiteten varierer tiden mellem hvert slag en del. Det ene slag kan eksempelvis tage 0,95 sekunder, og det andet slag kan tage 1,05 sekunder. Det svarer til en tidsforskel på 0,1 sekunder.

En højere forskel i HRV er et udtryk for, at vores autonome nervesystem er sundt og i balance – og det er godt for vores kardiovaskulære system (1).

HRV og det autonome nervesystem

Vores autonome nervesystem er det system, der styrer vores blodtryk, kropstemperatur o.l. Altså alle de funktioner, som reguleres automatisk.

Det autonome nervesystem er yderligere opdelt i to systemer. “Det parasympatiske nervesystem” og “Det sympatiske nervesystem”.

Det parasympatiske nervesystem regulerer bl.a. fordøjelsen, får håret til at gro, og det sørger overordnet set også for, at kroppen restituerer. Systemet får hjertet til at pumpe langsommere.

Det sympatiske nervesystem regulerer bl.a. kroppen, når man træner, eller når kroppen er under stress. Systemet kaldes som ofte for “fight or flight”-systemet, og det får hjertet til at pumpe hurtigere.

Heart Rate Variability – altså tidsforskellen imellem hjerteslagene – kommer fra disse to systemer, som kæmper om at slå hhv. langsommere og hurtigere.

HRV som udtryk for sundhed

Når kroppen har en stor forskel i HRV, betyder det, at kroppen modtager inputs fra begge systemer. Det er et godt tegn på, at nervesystemet er i balance og er klar til at omstille sig.

Hvis HRV er lav, betyder det, at et af systemerne er dominerende. Det vil typiske være det sympatiske nervesystem. Der er selvfølgelig tidspunkter, hvor det er godt. Det kan eksempelvis være under løb eller styrketræning, hvor kroppen skal sende energi til musklerne frem for at fokusere på fordøjelsen. Omvendt er det ikke godt, hvis det sympatiske nervesystem bliver ved med at være dominerende, når kroppen skal restituere.

Hvad er et normalt HRV-niveau?

En pulsvariation svinger meget i løbet af dagen. Fra den ene dag til den anden. Fra den ene person til den anden. Yngre mennesker har en tendens til at have en højere HRV end ældre mennesker, og mænd har ofte lidt højere HRV end kvinder.

Eliteatleter har normalt større pulsvariabilitet end os andre. Inden for den delgruppe, har udholdenhedsatleter regelmæssigt højere HRV, end atleter, der dyrker styrketræning.

Hvis du har brug for en til at vurdere dit eget HRV-niveau, skal du kontakte din læge. Der er mange parametre, der spiller ind.

Elitehrv har skrevet en fremragende artikel, der undersøger deres brugeres HRV-niveauer.

5/5 - (1 vote)

SENESTE

Nyhedsbrev