Astaxanthin er et rødt og pink farvestof, findes i visse havdyr som krill og laks.

Astaxanthin sælges ofte som et kosttilskud, og mange hævder, at det har diverse sundhedsfordele. I denne artikel vil vi udforske, om der findes videnskabelig bevis for at støtte disse påstande.

Note: Carotenoid er en type pigment, der findes i planter og nogle mikroorganismer. Pigmenter er stoffer, der giver farve til frugt, grøntsager og blomster. Mange pigmenter kan have sundhedsfordele for vores krop.

Dose

I studier tages astaxanthin typisk i doser på mellem 6-8 mg dagligt. Den ideelle dosis astaxanthin i øjeblikket ikke kendt.

Astaxanthin kan købes som kosttilskud er godt eksempel er Weightworlds Naturlige Astaxanthin, der indeholder 18 mg Astaxanthin.

Da astaxanthin er et carotenoid og relateret til stofskiftet af vitamin A, vil det være fornuftigt at tage kosttilskuddet et måltid da det optages bedre.

Astaxanthin er blevet undersøgt i doser helt op til 50 mg, men der er ikke observeret nogle bedre virkninger ved høje doser.

Bivirkninger

I de studier, der er foretaget med Astaxanthin har der ikke været observeret bivirkningen, men der er behov for mange flere studier på området. 

Studier

Herunder gennemgår vi studier, der er foretaget på Astaxanthin.

Astaxanthin og øjets sundhed

I et studie gav forskere 20 sunde personer enten 12 mg astaxanthin eller et placebo i fire uger. Den gruppe, der modtog astaxanthin, oplevede en forbedring i blodgennemstrømningen til øjnene. Dette kunne indikere, at astaxanthin muligvis fremmer øjets sundhed.1

Astaxanthin som antioxidant

I et studie blev en gruppe rygere bedt om at tage 5, 20 eller 40 mg astaxanthin dagligt i 3 uger.

I løbet af denne periode målte forskerne mængden af malondialdehyd, som rygerne udskilte.

Malondialdehyd udskilles ved rygning og kan være skadeligt for vores krop, da det fører til oxidativ stress, celleskader og sygdom. Forskerne var derfor interesserede i, om mængden af malondialdehyd, som rygerne udskilte, blev mindsket, hvis de tog astaxanthin.

Resultatet?

Malondialdehyd blev betydeligt reduceret i alle grupper, der tog astaxanthin! Med andre ord tyder studiet på, at astaxanthin kan virke som en antioxidant.2

Undersøgelser med antioxidante stoffer kan være lidt vanskelige at finde hoved og hale i. For at forstå det næste studie, skal du kende til lipidperoxidation. Det er en videnskabelig betegnelse for, at fedtstoffer omdannes (oxideres) til skadelige (oxiderede) stoffer. Antioxidanters rolle er at bekæmpe disse oxiderede stoffer, deraf navnet antioxidant.

Nå, men forskerne ville altså undersøge, om astaxanthin kunne virke som antioxidant mod lipidperoxidation. De undersøgte det hos 30 raske personer, der blev tildelt 6-12 mg astaxanthin eller et uvirksomt stof (placebo) over 12 uger.3

Resultatet?

Der var mindre lipidperoxidation målt! Med andre ord, det virker til, at astaxanthin fungerer som en antioxidant. 

Der er behov for mange flere studier om Astaxanthin rent faktisk kan virke som antioxidant. Andre studier har f.eks. ikke fundet nogle sammenhængende.4

Astaxanthin vs mørk chokolade

I et forsøg blev 34 deltagere tildelt at tage enten 10 g mørk chokolade, 7 mg astaxanthin, en kombination taget separat, eller 7 mg astaxanthin i 10 g mørk chokolade lycosome i 4 uger.

Forskerne kiggede på nivueat af oxideret LDL.

Oxideret LDL (low-density lipoprotein) er en type “dårligt” kolesterol, som er blevet skadet af frie radikaler og kan føre til øget risiko for hjerte-kar-sygdomme. Det er relevant i forsøget, da astaxanthin er en antioxidant, og forskerne ønsker at undersøge, om det har en positiv effekt på at reducere oxideret LDL-niveauer.

Resultatet?

Det oxideret LDL blev reduceret i alle grupper undtagen mørk chokolade alene, og kombinationsgrupperne, som både spiste astaxanthin og mørk chokolade så en større reduktion end astaxanthin alene.

Inflammatorisk-oxidativ skade blev reduceret i alle astaxanthin-grupper, med den største reduktion i lycosome-formuleringsgruppen.5

Note: Lycosome-formuleringen er en metode til at levere aktive stoffer, såsom astaxanthin, på en måde, der forbedrer deres biotilgængelighed og effektivitet. Dette er grunden til, at lycosome-gruppen er inkluderet i forsøget med astaxanthin.

Astaxanthin og motion

Et studie viste, at tilskud med 12 mg astaxanthin dagligt i 7 dage gav en præstationsfremmende fordel under 40 km cykelløb hos amatør-trænede mandlige cyklister.

Det forbedrede desuden også fedtforbrændingsraten i kroppen.6

Et andet studie viste, at astaxanthin (8 mg dagligt i 4 uger) støttede immunsystemet hos langdistance løbere, der udførte en intens løbetur på 2,25 timer. 7

Disse studier undersøgte hovedsageligt effekten på yngre personer, men hvad med ældre?

I en undersøgelse blev i alt 42 ældre voksne (mellem 65-82 år) deltog og blev delt op i to grupper: en placebo-gruppe og en astaxanthin-gruppe. Begge grupper gennemgik 3 måneders udholdenhedstræning.

Resultaterne viste:

  • Muskeludholdenheden kun forbedredes i astaxanthin-gruppen.
  • Begge grupper oplevede forbedringer i submaksimal testvarighed.
  • Fedtforbrænding ved lav intensitet steg mere i astaxanthin-gruppen, især blandt mænd, og var forbundet med øget træningseffektivitet.

Så, kombinationen af astaxanthin og udholdenhedstræning forbedrede træningsresultaterne, især muskeludholdenhed og fedtforbrænding, mere end træning alene. Effekterne var dog mere udtalte hos mænd.8

Astaxanthin mod polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

I et studie tog kvinder med PCOS enten12 mg Astaxanthin eller placebo hver dag i 60 dage.

Resultaterne viste, at Astaxanthin hjalp med at reducere stress i ægcellerne. Desuden havde kvinderne, der tog Astaxanthin, en bedre kvalitet af æg end dem, der tog placebo.9

Et andet studie med 58 kvinder med PCOS kom også frem til, at Astaxanthin forbedrede kvalitet af deres æg, men det reducerede ikke stress i ægcellerne. 10

Note: Når jeg bruger ordet “stress” i denne kontekst, refererer jeg ikke til den følelsesmæssige eller psykologiske stress, som folk ofte tænker på. I stedet refererer jeg til en biologisk reaktion i cellerne kaldet “endoplasmisk retikulum (ER) stress”. Endoplasmisk retikulum er en del af cellen, hvor proteiner bliver foldet og forberedt til at udføre deres funktioner. Hvis der er problemer med denne proces, kan det føre til en ophobning af fejlfoldede proteiner, hvilket skaber “stress” i cellen. Denne type stress kan skade cellen og forstyrre dens normale funktion. I konteksten af studiet betyder det, at kvinder med PCOS har en form for ubalance eller problem i deres ægceller, som Astaxanthin kan hjælpe med at afhjælpe.

Astaxanthin og kolesterol

I et studie blev 50 personer med koronararteriesygdom (CAD) – en type hjertesygdom – delt op i to grupper. Den ene gruppe tog Astaxanthin-tilskud (12 mg om dagen), mens den anden gruppe tog en placebo (et “falsk” middel uden virkning) i 8 uger. Forskerne målte forskellige sundhedsparametre ved starten og igen efter 8 uger.

Resultaterne viste, at Astaxanthin-tilskud ikke havde nogen mærkbar effekt på kroppens sammensætning, blodsukkerniveauer eller nogle inflammatoriske markører. Dog viste dataene, at dem, der tog Astaxanthin, havde en betydelig reduktion i deres samlede kolesterol og LDL-kolesterol (det “dårlige” kolesterol). Astaxanthin havde dog ingen effekt på triglycerid- eller HDL-kolesterolniveauerne.

Sammenfattende tyder studiet på, at Astaxanthin kan hjælpe med at reducere visse kolesterolniveauer, hvilket kan være gavnligt for hjertesundheden. 11

I et andet studie blev 34 voksne med dyslipidæmi og prediabetes giver 12 mg astaxanthin dagligt, eller placebo. Efter 24 uger viste resultaterne, at astaxanthin-behandlingen signifikant sænkede niveauerne af LDL-kolesterol (det “dårlige” kolesterol) og det samlede kolesterol.

Astaxanthin reducerede også niveauerne af nogle markører, der indikerer risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Selvom astaxanthin-behandlingen viste tendenser til at forbedre insulinfølsomheden og reducere fastende insulin, var disse resultater ikke statistisk signifikante. I placebo-gruppen blev der ikke observeret nogen signifikante ændringer. Astaxanthin blev godt tolereret af deltagerne uden nogen alvorlige bivirkninger.12

Astaxanthin øger glutathion

Glutathion er en antioxidant, der findes i cellerne i vores krop. Den hjælper med at neutralisere skadelige stoffer som frie radikaler og spiller derfor en vigtig rolle i at beskytte cellerne mod skade.

Det ser ud til, at Astaxanthin kan øge niveauet af glutathion.

En gruppe forskere undersøgte effekten af 6 mg astaxanthin dagligt på unge, aktive mænd. Det fokuserede på markører for oxidativt stress, herunder glutathion. Efter 4 ugers tilskud var glutathionniveauerne 7% højere sammenlignet med placebo. Astaxanthin øgede altså antioxidantniveauet i blodet, men påvirkede ikke andre stressmarkører eller stofskifte under træning.13

Biotilgængelighed & tilskud

Astaxanthin er har en lav biotilgængelighed, hvilket betyder, at det optages dårligt.

Det betyder, at når astaxanthin indtages gennem munden, absorberes kun en lille del af det i kroppen, fordi det ikke opløses effektivt nok i fordøjelsessystemet.

Dette kan føre til, at astaxanthin ikke udnyttes fuldt ud, og dets sundhedsmæssige fordele kan derfor være begrænsede.

Studier viser, at astaxanthin bedst optages som olie. 14

Kilder

  1. Saito, M., Yoshida, K., Saito, W., Fujiya, A., Ohgami, K., Kitaichi, N., Tsukahara, H., Ishida, S., & Ohno, S. (2012). Astaxanthin increases choroidal blood flow velocity. Graefe’s archive for clinical and experimental ophthalmology = Albrecht von Graefes Archiv fur klinische und experimentelle Ophthalmologie250(2), 239–245. https://doi.org/10.1007/s00417-011-1843-1 ↩︎
  2. Kim, J. H., Chang, M. J., Choi, H. D., Youn, Y. K., Kim, J. T., Oh, J. M., & Shin, W. G. (2011). Protective effects of Haematococcus astaxanthin on oxidative stress in healthy smokers. Journal of medicinal food14(11), 1469–1475. https://doi.org/10.1089/jmf.2011.1626 ↩︎
  3. Nakagawa, K., Kiko, T., Miyazawa, T., Carpentero Burdeos, G., Kimura, F., Satoh, A., & Miyazawa, T. (2011). Antioxidant effect of astaxanthin on phospholipid peroxidation in human erythrocytes. The British journal of nutrition105(11), 1563–1571. https://doi.org/10.1017/S0007114510005398 ↩︎
  4. Coombes, J. S., Sharman, J. E., & Fassett, R. G. (2016). Astaxanthin has no effect on arterial stiffness, oxidative stress, or inflammation in renal transplant recipients: a randomized controlled trial (the XANTHIN trial). The American journal of clinical nutrition103(1), 283–289. https://doi.org/10.3945/ajcn.115.115477 ↩︎
  5. Petyaev, I. M., Klochkov, V. A., Chalyk, N. E., Pristensky, D. V., Chernyshova, M. P., Kyle, N. H., & Bashmakov, Y. K. (2018). Markers of Hypoxia and Oxidative Stress in Aging Volunteers Ingesting Lycosomal Formulation of Dark Chocolate Containing Astaxanthin. The journal of nutrition, health & aging22(9), 1092–1098. https://doi.org/10.1007/s12603-018-1063-z ↩︎
  6. Brown, D. R., Warner, A. R., Deb, S. K., Gough, L. A., Sparks, S. A., & McNaughton, L. R. (2021). The effect of astaxanthin supplementation on performance and fat oxidation during a 40 km cycling time trial. Journal of science and medicine in sport24(1), 92–97. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2020.06.017 ↩︎
  7. Nieman, D. C., Woo, J., Sakaguchi, C. A., Omar, A. M., Tang, Y., Davis, K., … & Zhang, Q. (2023). Astaxanthin supplementation counters exercise-induced decreases in immune-related plasma proteins. Frontiers in Nutrition10, 373. ↩︎
  8. Liu, S. Z., Valencia, A. P., VanDoren, M. P., Shankland, E. G., Roshanravan, B., Conley, K. E., & Marcinek, D. J. (2021). Astaxanthin supplementation enhances metabolic adaptation with aerobic training in the elderly. Physiological reports9(11), e14887. https://doi.org/10.14814/phy2.14887 ↩︎
  9. Jabarpour, M., Aleyasin, A., Nashtaei, M. S., Lotfi, S., & Amidi, F. (2023). Astaxanthin treatment ameliorates ER stress in polycystic ovary syndrome patients: a randomized clinical trial. Scientific Reports13(1), 3376. ↩︎
  10. Jabarpour, M., Aleyasin, A., Nashtaei, M. S., Lotfi, S., & Amidi, F. (2023). Astaxanthin treatment ameliorates ER stress in polycystic ovary syndrome patients: a randomized clinical trial. Scientific reports13(1), 3376. https://doi.org/10.1038/s41598-023-28956-8 ↩︎
  11. Heidari, M., Chaboksafar, M., Alizadeh, M., Sohrabi, B., & Kheirouri, S. (2023). Effects of Astaxanthin supplementation on selected metabolic parameters, anthropometric indices, Sirtuin1 and TNF-α levels in patients with coronary artery disease: A randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Frontiers in Nutrition10, 1104169. ↩︎
  12. Ciaraldi, T. P., Boeder, S. C., Mudaliar, S. R., Giovannetti, E. R., Henry, R. R., & Pettus, J. H. (2023). Astaxanthin, a Natural Antioxidant, Lowers Cholesterol and Markers of Cardiovascular Risk in Individuals with Prediabetes and Dyslipidemia. Diabetes, Obesity and Metabolism. ↩︎
  13. McAllister, M. J., Mettler, J. A., Patek, K., Butawan, M., & Bloomer, R. J. (2022). Astaxanthin Supplementation Increases Glutathione Concentrations but Does Not Impact Fat Oxidation During Exercise in Active Young Men. International journal of sport nutrition and exercise metabolism32(1), 8–15. https://doi.org/10.1123/ijsnem.2021-0138 ↩︎
  14. Brown, D. R., Warner, A. R., Deb, S. K., Gough, L. A., Sparks, S. A., & McNaughton, L. R. (2021). The effect of astaxanthin supplementation on performance and fat oxidation during a 40 km cycling time trial. Journal of science and medicine in sport24(1), 92–97. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2020.06.017 ↩︎
5/5 - (2 votes)

Nyhedsbrev

Hver uge udforsker vi et nyt sundhedsområde, såsom hukommelse, depression eller muskelopbygning, og leverer et komplet overblik over de kosttilskud, aktiviteter og diæter, der er videnskabeligt bevist at effekt. Følg med for at få klar indsigt i, hvad der rent faktisk gør en forskel.

Ved at trykke ‘Tilmeld’ acceptere du vores privatlivspolitik.

Indsend fejl eller feedback

Evidensbaserede guides om sundhed