Amla (“Indiske stikkelsbær”) er en urt fra ayurvedisk medicin. Selvom der er begrænset dokumentation for effekten på mennesker, viser Amla potentiale i at sænke blodsukkeret, forbedre kolesterol og endda styrke hårvækst.

I denne artikel kigger vi nærmere på hvad forskningen omkring Amla har fundet frem til.

Opsummering

  • Amla kan muligvis sænke blodsukkeret
  • Amla kan muligvis forbedre kolesterol
  • Amla kan reducere halsbrand symptomer
  • Amla, på grund af C-vitamin koncentration, kan muligvis booste dit immunsystem.

Hvor kan man købe Amla?

Disse forhandlere sælger Amla som kosttilskud. Vores favorit er det WeightWorlds Økologiske Amla Pulver.

Dosering

Frugterne i sig selv (tørvægt) eller deres pulver indtages dagligt i doser på 1-3g, hvor den højere del af dette interval anses for at være mere effektiv.

De fleste kosttilskud i kapsler indeholder 500–1.000 mg Amla-pulver pr. portion.

Bivirkninger

Amla har egenskaber, der kan gøre blodet tyndere og dermed forhindre normal blodkoagulation. Hvis du har en blødningsforstyrrelse eller er på blodfortyndende medicin, er det vigtigt at konsultere din læge, før du indtager Amla, uanset om det er som frugt, te eller kosttilskud. Det anbefales også at undgå Amla op til en operation på grund af risikoen for øget blødning.

Amla’s effekt på blodsukker

Et studie kiggede på, hvordan Amla-frugtpulver påvirker blodsukkeret og fedtniveauerne i blodet hos almindelige personer og folk med type 2-diabetes.

Resultaterne viste, at både almindelige og diabetiske personer, som tog Amla-pulver dagligt, havde lavere blodsukkerniveauer efter 21 dage.

Det er vigtigt i forhold til diabetes og risikoen for udvikling af diabetes af følgende årsager:

  1. Blodsukkerkontrol: Ved type 2-diabetes kan kroppen enten ikke producere nok insulin eller reagerer ikke korrekt på insulin, hvilket resulterer i forhøjede blodsukkerniveauer. At holde blodsukkeret under kontrol er centralt for at forhindre komplikationer forbundet med diabetes, som fx hjerte-kar-sygdomme, nyresygdom og nerveskader.
  2. Forebyggelse: For personer, der er i risikozonen for at udvikle type 2-diabetes (f.eks. på grund af arvelighed, livsstil eller overvægt), kan ethvert supplement eller intervention, der hjælper med at kontrollere blodsukkeret, muligvis forsinke eller forhindre udbruddet af sygdommen.
  3. Insulinfølsomhed: Nedsat blodsukkerniveau kan indikere en forbedret insulinfølsomhed. Forbedret insulinfølsomhed betyder, at kroppens celler er bedre til at tage imod glucose fra blodbanen i respons på insulin.
  4. Sammenhæng mellem blodsukker og andre sundhedstilstande: Forhøjede blodsukkerniveauer over tid kan føre til andre sundhedsmæssige komplikationer ud over diabetes, som fx forhøjet blodtryk, fedme og hjerte-kar-sygdomme.

Således kan Amla-pulverets evne til at sænke blodsukkerniveauerne, som vist i studiet, være en vigtig opdagelse for både at hjælpe dem med eksisterende diabetes og for at forhindre udviklingen af sygdommen hos dem, der er i risikozonen.1

Amla’s effekt på kolesterol

Et metastudie kiggede på, hvordan tilskud af amla eller påvirker forskellige stofskifteparametre. Der blev specifikt set på blodets lipidniveauer (samlet kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol og triglycerider), fastende blodsukker samt C-reaktivt protein (CRP; et tegn på inflammation i kroppen).

Tilskud af amla forbedrede koncentrationerne af totalt og LDL kolesterol, triglycerider, fastende blodsukker og CRP og øgede HDL kolesterolniveauerne.

Ved nærmere analyse var effekterne størst i forsøg med en varighed på under 8 uger og i forsøg, der administrerede mere end 1 gram amla dagligt.2

Note: Et metastudie kombinerer resultater fra flere forskellige undersøgelser, hvilket giver en mere omfattende forståelse og øger den statistiske styrke, så man får mere pålidelige konklusioner.

Amla’s effekt på halsbrand

Mange mennesker lider desværre af gastroøsofageal reflukssygdom (GERD), en tilstand hvor maveindholdet løber tilbage i spiserøret, hvilket fører til symptomer som halsbrand.

Selvom der findes konventionelle behandlinger, virker de ikke altid, og forskere søgte derfor alternativer.

I et studie undersøgte en gruppe forskere effekten af Amla-tabletter, på 68 patienter med GERD. Patienterne blev opdelt i to grupper: en, der tog Amla-tabletter og en, der tog en placebo, i 4 uger. Selvom begge grupper oplevede en reduktion i symptomer, viste det sig, at de, der tog Amla-tabletter, havde en meget større forbedring.3

Amla og C-vitamin

Amla kan styrke immunsystemet takket være sit høje indhold af C-vitamin . Et enkelt Amla-bær indeholder cirka 600-800% af den daglige anbefalede værdi af dette vitamin.

C-vitamin bidrager til immunsystemets sundhed på flere måder, da det er en antioxidant og derfor hjælper med at reducere celleskader og inflammation.4

Kilder

  1. Akhtar, M. S., Ramzan, A., Ali, A., & Ahmad, M. (2011). Effect of Amla fruit (Emblica officinalis Gaertn.) on blood glucose and lipid profile of normal subjects and type 2 diabetic patients. International journal of food sciences and nutrition62(6), 609–616. https://doi.org/10.3109/09637486.2011.560565 ↩︎
  2. Setayesh, L., Haghighat, N., Rasaei, N., Rezaei, M., Casazza, K., Nadery, M., Yamrali, I., Zamani, M., & Asbaghi, O. (2023). The impact of Emblica Officinalis (Amla) on lipid profile, glucose, and C-reactive protein: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Diabetes & metabolic syndrome17(3), 102729. https://doi.org/10.1016/j.dsx.2023.102729 ↩︎
  3. Karkon Varnosfaderani, S., Hashem-Dabaghian, F., Amin, G., Bozorgi, M., Heydarirad, G., Nazem, E., Nasiri Toosi, M., & Mosavat, S. H. (2018). Efficacy and safety of Amla (Phyllanthus emblica L.) in non-erosive reflux disease: a double-blind, randomized, placebo-controlled clinical trial. Journal of integrative medicine16(2), 126–131. https://doi.org/10.1016/j.joim.2018.02.008 ↩︎
  4. Goraya, R. K., & Bajwa, U. (2015). Enhancing the functional properties and nutritional quality of ice cream with processed amla (Indian gooseberry). Journal of food science and technology52(12), 7861–7871. https://doi.org/10.1007/s13197-015-1877-1 ↩︎
5/5 - (4 votes)

Nyhedsbrev

Hver uge udforsker vi et nyt sundhedsområde, såsom hukommelse, depression eller muskelopbygning, og leverer et komplet overblik over de kosttilskud, aktiviteter og diæter, der er videnskabeligt bevist at effekt. Følg med for at få klar indsigt i, hvad der rent faktisk gør en forskel.

Ved at trykke ‘Tilmeld’ acceptere du vores privatlivspolitik.

Indsend fejl eller feedback

Evidensbaserede guides om sundhed