Methylsulfonylmethane, som forkortes som MSM, er en svovlholdig forbindelse. Den findes naturligt i planter, dyr og mennesker, men det kan også blive produceret som kosttilskud.

MSM bruges ofte af dem, der søger naturlige metoder til at lindre ledsmerter, reducere inflammation og styrke immunforsvaret.

I denne artikel vil vi give dig et komplet videnskabeligt indblik i, hvad MSM er blevet undersøgt for.

Opsummering af studier:

  • MSM kan have en smertelindrende effekt hos raske personer med milde knæsmerter. Dog synes MSM at have en lille til ingen smertelindrende effekt hos personer med slidgigt.
  • MSM kan forbedre rødme i huden, knopper, kløe, fugtighed og hudfarve.
  • MSM ser ud til at have gavnlige på negle, hud og hår. Dog er evidensen for dens effektivitet lav.
  • MSM har antiinflammatoriske egenskaber.

Dosering – Hvordan tages MSM?

Tilskud af MSM tages normalt mellem 250 – 3.000 mg dagligt. Det bruges typisk i 12 uger af gangen.

Købsguide

Der er mange MSM kosttilskud på det danske marked. Eksempelvis:

Sikkerhed og bivirkninger

MSM anses generelt for at være sikkert og tolereres godt med minimale bivirkninger.1

Nogle mennesker kan dog opleve milde reaktioner, hvis de er følsomme over for MSM.2

Disse kan omfatte:

  • Kvalme
  • Oppustethed
  • Diarré.
  • Når det påføres huden, kan det også forårsage mild hud- eller øjenirritation.

Derudover er der bekymring for at blande MSM med alkohol, da andre svovlholdige mediciner kan forårsage bivirkninger, når de blandes med alkoholholdige drikkevarer.3

Der er dog endnu ikke foretaget studier, der undersøger denne potentielt problematiske kombination.

Er MSM blodfortyndende?

MSM kan muligvis have egenskaber, der fortynder blodet, så det er vigtigt at tale med din læge, hvis du allerede tager medicin for at fortynde blodet.4

Hvad består MSM af?

MSM er en vandopløselig forbindelse, der er hvid og lugtfri i pulverform. MSM indeholder omkring 34% svovl i vægt, hvilket gør det til en betydelig kilde til svovl.

MSM er et oxideret biprodukt af dimethylsulfoxid (DMSO), som naturligt dannes i planter.

MSM i fødevare

MSM findes naturligt i nogle grøntsager og en håndfuld andre fødevarer.

For eksempel indeholder mælk 6.1−8.2 ppm MSM, mens kylling, alfalfa, rødbeder, kål, majs, schweizisk chard, tomater, te fra Camellia sinensis, øl og kaffe også indeholder mindre mængder MSM.

Det er dog vigtigt at bemærke, at mængden af MSM i disse fødevarer er meget mindre end den mængde, man typisk finder i kosttilskud, og at MSM fra kosten sandsynligvis ikke bidrager betydeligt til kroppens samlede MSM-niveau.5

Studier om MSM

MSM og slidgigt

En meta-analyse undersøgte effektiviteten af MSM kosttilskud til lindring af symptomer på slidgigt.

Selvom tre højkvalitets randomiserede kontrollerede forsøg med i alt 326 patienter blev inkluderet, viste resultaterne, at MSM ikke havde en signifikant eller klinisk relevant effekt på smertelindring i behandlingen af slidgigt.

Forskellene i smerte var ikke statistisk signifikante eller klinisk meningsfulde, hvilket tyder på, at disse tilskud ikke er effektive i at reducere smerter forbundet med slidgigt.6

MSM og Smerter i knæ

Selvom MSM ikke ser ud til at have smertelindrende virkning for personer med slidgigt, viser et nyt studie fra 2023, at 200 mg MSM om dagen i 12 uger kan lindre knæsmerter hos raske personer.7

MSM og hud

MSM bidrager med svovl til keratin, et vigtigt protein i hår, hud og negle. Dette kan styrke keratin og dermed forbedre hudens kvalitet.

Desuden tyder forskningen på, at MSM kan hjælpe med at reducere betændelse, som er en væsentlig årsag til hudskader og ældningstegn, såsom rynker. Dette er vigtigt, da betændelse ikke kun påvirker hudens udseende, men også dens generelle sundhed.8

MSM kan også være nyttig i behandlingen af specifikke hudproblemer, som rosacea, der forårsager rødme, irritation og betændelse.

En undersøgelse viste, at MSM, når det påføres huden, signifikant forbedrede rødme, kløe, betændelse, fugtighed og hudfarve hos personer med rosacea.9

MSM og hårvækst

Et studie fra 2009 undersøgte effekten af MSM sammen med magnesium ascorbylphosphat (MAP) på hårvækst og behandling af hårtab hos mus. Forskerne anvendte forskellige koncentrationer af MAP og MSM på musenes rygge. Studiet antydede, at hårvæksten afhang af mængden af MSM, der blev brugt sammen med MAP.10

I et senere studie fra 2019 med 63 menneskelige deltagere fandt man, at kosttilskud med MSM potentielt kunne forbedre udseendet af hår og negle. Forskerne opdagede, at en højere dosis på 3 gram MSM dagligt havde hurtigere og mere udtalte fordele end en dosis på 1 gram per dag.11

Forskerne formodede, at MSM kunne levere svovl til keratin, hvilket kunne hjælpe med at styrke bindingerne mellem keratinmolekylerne. Det er dog værd at bemærke, at dette studie rapporterede om interessekonflikter, og der er behov for yderligere forskning for at støtte effektiviteten af MSM til hårvækst.

Kort sagt, selvom nogle undersøgelser indikerer, at MSM kan have en positiv effekt på hårvækst og hårets sundhed, er der behov for yderligere forskning for at bekræfte disse fund og forstå, hvordan MSM præcist virker i denne sammenhæng.

MSM og dens antiinflammatoriske egenskaber

MSM’s antiinflammatoriske egenskaber er godt dokumenteret i videnskabelig forskning.

En central mekanisme, som forskere mener ligger bag MSM’s antiinflammatoriske effekter, er dets evne til at hæmme NF-kB, et protein kompleks, der spiller en vigtig rolle i kroppens inflammatoriske reaktioner. Ved at hæmme NF-kB kan MSM muligvis reducere inflammation i kroppen.

MSM påvirker også produktionen af cytokiner som tumor nekrose faktor alfa (TNF-α) og interleukin 6 (IL-6), som er signalproteiner, der er knyttet til systemisk inflammation. Reduktionen af disse cytokiner kan være en nøglefaktor i MSM’s evne til at bekæmpe inflammation.12

Derudover kan MSM øge niveauerne af glutathion, en kraftfuld antioxidant, som kroppen selv producerer. Dette er betydningsfuldt, da glutathion spiller en central rolle i kroppens antioxidative forsvar.

Et andet studie med 40 fysisk aktive mænd viste, at indtagelse af 3 gram MSM før udmattende træning nedsatte frigivelsen af inflammatoriske cytokiner og forhindrede overbelastning af immunforsvarets celler sammenlignet med et placebo.13

Disse forskningsresultater understreger MSM’s potentiale som et naturligt middel til at reducere inflammation, hvilket kan have positive implikationer for behandling af forskellige tilstande, der involverer inflammatoriske processer.

Kilder

  1. Zhang, M., Wong, I. G., Gin, J. B., & Ansari, N. H. (2009). Assessment of methylsulfonylmethane as a permeability enhancer for regional EDTA chelation therapy. Drug delivery16(5), 243–248. https://doi.org/10.1080/10717540902896362 ↩︎
  2. Kalman, D. S., Feldman, S., Scheinberg, A. R., Krieger, D. R., & Bloomer, R. J. (2012). Influence of methylsulfonylmethane on markers of exercise recovery and performance in healthy men: a pilot study. Journal of the International Society of Sports Nutrition9(1), 46. https://doi.org/10.1186/1550-2783-9-46 ↩︎
  3. Skinner, M. D., Lahmek, P., Pham, H., & Aubin, H. J. (2014). Disulfiram efficacy in the treatment of alcohol dependence: a meta-analysis. PloS one9(2), e87366. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0087366 ↩︎
  4. Kim, L. S., Axelrod, L. J., Howard, P., Buratovich, N., & Waters, R. F. (2006). Efficacy of methylsulfonylmethane (MSM) in osteoarthritis pain of the knee: a pilot clinical trial. Osteoarthritis and cartilage14(3), 286–294. https://doi.org/10.1016/j.joca.2005.10.003 ↩︎
  5. Pearson, T. W., Dawson, H. J., & Lackey, H. B. (1981). Natural occurring levels of dimethyl sulfoxide in selected fruits, vegetables, grains, and beverages. Journal of agricultural and food chemistry29(5), 1089–1091. https://doi.org/10.1021/jf00107a049 ↩︎
  6. Brien, S., Prescott, P., & Lewith, G. (2011). Meta-analysis of the related nutritional supplements dimethyl sulfoxide and methylsulfonylmethane in the treatment of osteoarthritis of the knee. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM2011, 528403. https://doi.org/10.1093/ecam/nep045 ↩︎
  7. Toguchi, A., Noguchi, N., Kanno, T., & Yamada, A. (2023). Methylsulfonylmethane Improves Knee Quality of Life in Participants with Mild Knee Pain: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Nutrients15(13), 2995. ↩︎
  8. Schagen, S. K., Zampeli, V. A., Makrantonaki, E., & Zouboulis, C. C. (2012). Discovering the link between nutrition and skin aging. Dermato-endocrinology4(3), 298–307. https://doi.org/10.4161/derm.22876 ↩︎
  9. Berardesca, E., Cameli, N., Cavallotti, C., Levy, J. L., Piérard, G. E., & de Paoli Ambrosi, G. (2008). Combined effects of silymarin and methylsulfonylmethane in the management of rosacea: clinical and instrumental evaluation. Journal of cosmetic dermatology7(1), 8–14. https://doi.org/10.1111/j.1473-2165.2008.00355.x ↩︎
  10. Shanmugam, S., Baskaran, R., Nagayya-Sriraman, S., Yong, C. S., Choi, H. G., Woo, J. S., & Yoo, B. K. (2009). The effect of methylsulfonylmethane on hair growth promotion of magnesium ascorbyl phosphate for the treatment of alopecia. Biomolecules & Therapeutics17(3), 241-248. ↩︎
  11. Muizzuddin, N., & Benjamin, R. (2019). Beneficial effects of a sulfur-containing supplement on hair and nail condition. Nat Med J11. ↩︎
  12. Ahn, H., Kim, J., Lee, M. J., Kim, Y. J., Cho, Y. W., & Lee, G. S. (2015). Methylsulfonylmethane inhibits NLRP3 inflammasome activation. Cytokine71(2), 223–231. https://doi.org/10.1016/j.cyto.2014.11.001 ↩︎
  13. van der Merwe, M., & Bloomer, R. J. (2016). The Influence of Methylsulfonylmethane on Inflammation-Associated Cytokine Release before and following Strenuous Exercise. Journal of sports medicine (Hindawi Publishing Corporation)2016, 7498359. https://doi.org/10.1155/2016/7498359 ↩︎
Vurder post

Nyhedsbrev

Hver uge udforsker vi et nyt sundhedsområde, såsom hukommelse, depression eller muskelopbygning, og leverer et komplet overblik over de kosttilskud, aktiviteter og diæter, der er videnskabeligt bevist at effekt. Følg med for at få klar indsigt i, hvad der rent faktisk gør en forskel.

Ved at trykke ‘Tilmeld’ acceptere du vores privatlivspolitik.

Indsend fejl eller feedback

Evidensbaserede guides om sundhed