Arachidonic Acid er en fedtsyre, der tilhører omega-6-klassen. Det er en vigtig fedtsyre, som er nødvendig for vores sundhed. Den findes i cellemembraner, hvor den hjælper med at holde dem fleksible, hvilket er vigtigt for cellernes funktion, særligt i nervesystemet, musklerne og immunsystemet.

Arachidonic acid spiller en vigtig rolle i kroppen ved at regulere forskellige funktioner, som for eksempel hjernens funktion og muskelaktivitet. Den er også involveret i kroppens immunrespons og hjælper med at bekæmpe infektioner og forebygge tumorudvikling. Selvom arachidonic acid kan bidrage til inflammation, hjælper den også med at helbrede inflammation og sår.1

Arachidonic acid og DHA fra fiskeolie er desuden vigtige for udviklingen af hjerneceller hos nyfødte. Både arachidonic acid og DHA findes i tilstrækkelige mængder i brystmælk. 2

Fødevare

Arachidonic acid fås fra fødevarer som fisk, fjerkræ, organkød, skaldyr og æg. Det indgår også i phospholipider i cellernes cytosol.

En anden vigtig kilde til arachidonic acid, især for vegetarer, er linolsyre, en omega-6 fedtsyre, som findes i nødder, fede frø og planteolier.

Testosteron

Kosttilskud med Arachidonic Acid i 50 dage synes ikke at påvirke hverken det totale eller det frie testosteronniveau hos mænd, der træner styrketræning.

Desuden havde det ingen effekt på styrke eller muskelmasse.3

Autisme

Der har været undersøgelser om arachidonic acid og DHA fra fiskeolie, da disse fedtsyrer er vigtige for udviklingen af hjerneceller hos nyfødte, og forstyrrelser i metabolismen af flerumættede fedtsyrer er blevet sat i forbindelse med autisme.

I et lille studie studie fik 13 patienter med autisme et tilskud bestående af 240 mg arachidonic acid og 240 mg DHA (halv dosis til børn mellem 6-10 år) samt 0.96 mg astaxanthin som antioxidant over 16 uger. Studiet fandt ikke nogen reduktion i symptomer på autisme. Der var dog en mindre effekt på social interaktion.4

Kilder

  1. Tallima, H., & El Ridi, R. (2017). Arachidonic acid: Physiological roles and potential health benefits – A review. Journal of advanced research11, 33–41. https://doi.org/10.1016/j.jare.2017.11.004 ↩︎
  2. Hadley, K. B., Ryan, A. S., Forsyth, S., Gautier, S., & Salem, N., Jr (2016). The Essentiality of Arachidonic Acid in Infant Development. Nutrients8(4), 216. https://doi.org/10.3390/nu8040216 ↩︎
  3. Roberts, M. D., Iosia, M., Kerksick, C. M., Taylor, L. W., Campbell, B., Wilborn, C. D., Harvey, T., Cooke, M., Rasmussen, C., Greenwood, M., Wilson, R., Jitomir, J., Willoughby, D., & Kreider, R. B. (2007). Effects of arachidonic acid supplementation on training adaptations in resistance-trained males. Journal of the International Society of Sports Nutrition4, 21. https://doi.org/10.1186/1550-2783-4-21 ↩︎
  4. Yui, K., Koshiba, M., Nakamura, S., & Kobayashi, Y. (2012). Effects of large doses of arachidonic acid added to docosahexaenoic acid on social impairment in individuals with autism spectrum disorders: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Journal of clinical psychopharmacology32(2), 200–206. https://doi.org/10.1097/JCP.0b013e3182485791 ↩︎
Vurder post

Nyhedsbrev

Hver uge udforsker vi et nyt sundhedsområde, såsom hukommelse, depression eller muskelopbygning, og leverer et komplet overblik over de kosttilskud, aktiviteter og diæter, der er videnskabeligt bevist at effekt. Følg med for at få klar indsigt i, hvad der rent faktisk gør en forskel.

Ved at trykke ‘Tilmeld’ acceptere du vores privatlivspolitik.

Indsend fejl eller feedback

Evidensbaserede guides om sundhed